Nyitólap
Magunkról
Hírek
Gépműhely
Alkatrész
Büszkeségeink
Képgaléria
Linkajánló
Kapcsolat
Ön a(z)

Kellemes Ünnepeket Mindenkinek !

Évégi nyitvatartásunk :    2019.12.13.   -12:00-ig

Új évi nyitvatartásunk :    2020.01.06-tól     H-Cs :     8:00-16:00-ig

                                                                   Péntek :   8:00-13:00-ig     !!!!

*******************************************************************************************

 

 

 

 

Sokan megkérdezik hogy a felújított motor mennyit fog kibírni. Erre én a következőket szoktam válaszolni.

Nem tudom, ha minden jól megy, mint a gyári.

Miért ?

A felújított vagy részleges javításon átesett motorok élettartalma, általában három nagy befolyásoló részből áll.


1. A gépműhely

2. Beüzemelést, összeszerelést végző személy,műhely.

3. Az üzemeltető,használó személye,és a körülmények.


Persze általában ha probléma van, egyből a gépműhely a hibás. :D

Majd halljuk a következőket : óóóóó mindig így csináltam még sosem volt probléma.

Ezért az évtizedek alatt összegyűlt tapasztalatom, kollégák, valamint gyári szakvélemények alapján írjak egy emlékeztető,figyelemfelkeltő gondolatsort.

Némi előnyöm is van mert,sokáig kompletten, beüzemelve adtuk át a motorokat, valamint közlekedésgépészként nem csak az egyik oldalhoz értek.

Ezen kívül extrém körülmények között futott motorokkal is volt, van módom foglalkozni, elemezni az előforduló hibákat ,kiváltó okokat,körülményeket.


1, Tisztaság.

Vegyük alapul hogy gépműhelyből kaptunk egy szakszerűen megmunkált,tisztán összefűzött motorblokkot és hengerfejet. Tisztasága 90%-ban  ellenőrizhető és szükséges is. Itt még reklamálhatunk, de ha elvégezzük a további összeszerelést, már a mi felelősségünk a tisztasági kérdés.Persze nem egy fém tiszta motor a lényeg, de szedtem már szét fűzött blokkot, hogy az tele volt fémforgáccsal a főtengely melletti térben.A lényeg hogy forgács, csiszoló anyag és olajsár mentes legyen.A régi megbarnult felületet nem kell fémtisztára csiszolni, a tiszta kéz próbát kiállja.


Sajnos előfordul, hogy a munkakörülmények vagy a munkavégző személye nem megfelelő egy motor összeszerelésére. /Pl:

Udvaron, vagy huzatos poros műhelyben végzett szerelés után,szeles időben megnő a rendkívül gyors gyűrű ,dugattyú és henger kopások száma.

Nem gondolnak rá, de az olajos felületen azonnal megtapadnak a por, és homok szemcsék,melyek így kitűnő csiszoló anyaggá válnak. /

A víztereket összetett formájuk miatt nem lehet 100%-n tisztítani de az nem is befolyásoló tényező,viszont lényeges hogy onnan ne kerülhessen semmi a henger és olajtérbe az összeszerelés során.


2. Miért ?

A munka megkezdése előtt minden esetben meg kell győződni, hogy a motor miért hibásodott meg.

A kiváltó okokat fel kell tárni, különben a javított motor újra meghibásodhat.

Hogy melyik területre kell különös figyelmet fordítani,azt előre meg kell határozni!

Persze ezt már a motor szétszedésénél el kell kezdeni, ezért jó ha ugyanaz a személy végzi mind kettőt.

Következőket mindig el kell végezni, de a felsorolt hibák esetében az adott területeket különös gonddal kell kezelni:


Henger,dugattyú és gyűrű kopás :  hűtő,szívó,üzemanyag ill. gyújtás rendszer.

Henger,dugattyú berágódás ,szorulás : hűtő,kenő és üzemanyag rendszer ill. üzemanyag.


Dugattyú, turbó, szelep sérülés,törés,  esetén különös gonddal átvizsgálni és tisztítani a szívó és kipufogó rendszert. Az esetlegesen oda került törmeléket eltávolítani, még a kipufogó cső ill. dobokból is.

Csapágyas motor ill. szennyezett olajtér esetén, nem elég a karter és az olajszivattyú átvizsgálása és tisztítása.Az egész csatorna rendszert, szelepeket,olajszűrő házat, szétszedni, átnézni, tisztítani kell.


Amit nem lehet szétszedni,és rendesen kitakarítani, hiába van az olajszűrő előtt azt ki kell cserélni !!! /Pl: olajhűtő, bizonyos esetekben karter és kartergáz leválasztó egység. /Az olajszűrő nem szűri az olaj 100%-t!


Át kell vizsgálni és tisztítani minden  alkatrészt  ami fel vagy be szerelésre kerül a motorba vagy azzal kapcsolatos és befolyásolhatja annak élettartalmát. Pl. Lendkerék, légszűrőház,vízcsövek stb.

Sajnos sokszor visszateszik a leszerelt alkatrészt úgy ahogy leszerelték.


3.Indítás

Nem győzöm hangsúlyozni, hogy a motor olajcsatornáit nem szabad önindítózással feltölteni !!!!!!!!!!!!!

Minden esetben a rendszert egy külön pumpával előre fel kel tölteni, hogy az olajnyomás rögtön az első motorfordulatok után létre jöjjön./mint egy olajcserénél/

Azt hidegen és üzemi hőfokon egy külön órával ellenőrizni kell !

Sajnos ki kell térjek rá,  Az új szűrők használata elengedthetetlen !

A vízhőfokot szintén ellenőrizni kell,hogy képet kapjunk a hűtőrendszer működéséről. Szükség szerint itt is ha kell egy külön mérőeszközzel.

Nem járatjuk fél napig a műhely udvaron, majd átadjuk hogy kész !

Menni kell vele min. 20-50 km, meg győződni, hogy minden rendszere rendben működik, majd vissza állni a műhelybe és

újra átvizsgálni. Mindig előfordul egy kis szivárgás itt vagy ott, dörzsölődés stb.


4.Útmutatót adni a használónak a bejáratási és utáni időszakról.

Tájékoztatni az ideális váltási és üzemeltetési  fordulatszámokról.

A garancia idő végéig, a fokozott olajcserék mi felügyeletünk alatt történjenek.

Olajcserét javaslom :  1.  500-1000km közt

                                     2. +3000km

                                     3. +5000km 

majd normál használat mellett 10000km - ként elvégezni.

Természetesen a 2.-3. alkalommal elég csak olaszűrőt cserélni, de 10000km-ként már kötelezö az olajszűrő és levegőszűrő csere is.                                   

/Sajnos előfordult nem egy eset,hogy az addig jól működő és hibátlan motor az olajcsere után közvetlen lecsapágyasodott.  Amit természetesen nem a garanciát vállaló szakképzett szerelő végzett./


5.Üzemeltető

Az első pár száz km-t lehetőleg síkterepen, folyamatosan, min. terheléssel, de nem battyogva megtenni./Hatvanról nem ötödikben kezdünk gyorsítani./ Lényeges az ideális fordulat használata .

Fokozottan figyelemmel kísérni az üzemelési feladatokat.Ha bármi probléma felmerül azonnal leállítani.

Nem tovább autózni, csak kibírja alapon.

Betartani a fokozott olajcsere és egyéb szerviz tevékenységeket.

Levegőszűrő cseréje ugyan olyan fontos, némely esetekben még fontosabb, mint az olajszűrő-é !!!!!!

Értem ez alatt, hogy valaki folyamatosan földúton jár. 

Sajnos a forgalomban lévő olajok között,a kósza hírek szerint sok a hamisítvány. Így ne sajnáljuk a pénzt megbízható helyről vett inkább drágább, előírásoknak megfelelőre.


Köszönöm a figyelmet!

Néha fel kell eleveníteni az alapokat is, hogy mindenki nevessen a végén.

Jó munkát és egészséget mindenkinek !


Ha tudok segítek!

Ha eszedbe jutott valami lényeges írd meg.


Bejó László


Ui.:

Novoth Tibi  javaslatára : a motorvezérlőből töröljük az eltárolt hibákat  inditás előtt.

Kanyik Antal javaslatára : részletezzem az  olajcserék javasolt időpontjait és az olaszűrő csere fontosságát,ezt fentebb meg is tettem.

Valamint térjek ki a ma nem divatos 1-2 perces bemelegítés jelentősségére.

Hát igen sokan kinyomott kuplunggal indítanak és egyből indulnak is. Ez borzasztóan káros!

Lehetőleg nem kinyomott kuplunggal járassuk kicsit indulás előtt. De figyelem van ahol tiltják az álló helyzetben történő motor melegitést és komoly bírságra számíthat az ember.

Szerencsére Magyarországon még nem !

 

Köszönöm !

               

2019.Jun.Mon.


 

This caption can be styled using CSS.