Sokan megkérdezik hogy a felújított motor mennyit fog kibírni. Erre én a következõket szoktam válaszolni:
Nem tudom, ha minden jól megy, annyit mint a gyári.
Miért ?
A felújított vagy részleges javításon átesett motorok élettartalma, általában három nagy befolyásoló részbõl áll.
1. A gépműhely
2. Beüzemelést, összeszerelést végzõ személy.
3. Az üzemeltető,használó személye,és a körülmények.
Persze általában ha probléma van, egybõl a gépmûhely a hibás. 😀
Majd halljuk a következõket : óóóóó mindig így csináltam még sosem volt probléma.
Ezért az évtizedek alatt összegyûlt tapasztalatom, kollégák, valamint gyári szakvélemények alapján írjak egy emlékeztetõ,figyelemfelkeltõ gondolatsort.
Némi előnyöm is van mert sokáig kompletten, beüzemelve adtuk át a motorokat, valamint közlekedésgépészként nem csak az egyik oldalhoz értek.
Ezen kívül extrém körülmények között futott motorokkal is volt, van módom foglalkozni, elemezni az előforduló hibákat, kiváltó okokat, körülményeket.
1, Tisztaság.
Vegyük alapul hogy gépműhelyből kaptunk egy szakszerűen megmunkált, tisztán összefűzött motorblokkot és hengerfejet. Tisztasága 90%-ban ellenőrizhető és szükséges is. Itt még reklamálhatunk, de ha elvégezzük a további összeszerelést, már a mi felelősségünk a tisztaság kérdése. Persze nem egy fém tiszta motor a lényeg, de szedtem már szét olyan fűzött blokkot, hogy tele volt fémforgáccsal a főtengely melletti térben. A lényeg, hogy MINDEN forgács, csiszoló anyag és olajsár mentes legyen! A régi megbarnult felületet nem kell fémtisztára csiszolni, elég ha a tiszta kéz próbát kiállja.
Sajnos előfordul, hogy a munkakörülmények vagy a munkavégző személye nem megfelelõ egy motor összeszerelésére. (Pl: Udvaron, vagy huzatos poros műhelyben végzett szerelés után, szeles időben megnő a rendkívül gyors gyűrű, dugattyú és henger kopások száma. Nem gondolnak rá, de az olajos felületen azonnal megtapadnak a por, és homok szemcsék,melyek így kitűnõ csiszoló anyaggá válnak. )
A víztereket összetett formájuk miatt nem lehet száz százalékosan tisztítani de az nem is befolyásoló tényező. Viszont lényeges, hogy onnan ne kerülhessen semmi a henger- és olajtérbe az összeszerelés során.
2. Miért ?
A munka megkezdése elõtt minden esetben meg kell gyõzõdni, hogy a motor miért hibásodott meg. A kiváltó okokat fel kell tárni, különben a javított motor újra meghibásodhat.
Hogy melyik területre kell különös figyelmet fordítani,azt előre meg kell határozni!
Persze ezt már a motor szétszedésénél el kell kezdeni, ezért jó ha ugyanaz a személy végzi mindkettőt.
A következőket mindig el kell végezni, de a felsorolt hibák esetében az adott területeket különös gonddal kell kezelni:
Henger-, dugattyú- és gyűrű kopás : hűtő-, szívó-, üzemanyag- ill. gyújtás rendszer.
Henger-, dugattyú berágódás , szorulás : hűtő-, kenő- és üzemanyag rendszer ill. üzemanyag.
Dugattyú-, turbó-, szelep sérülés, törés esetén különös gonddal átvizsgálni és tisztítani a szívó és kipufogó rendszert. Az esetlegesen oda került törmeléket eltávolítani, még a kipufogó csőből, ill. -dobokból is.
Csapágyas motor ill. szennyezett olajtér esetén nem elég a karter és az olajszivattyú átvizsgálása és tisztítása. Az egész csatornarendszert, szelepeket, olajszűrő házat szétszedni, átnézni, tisztítani kell!
Amit nem lehet szétszedni,és rendesen kitakarítani, hiába van az olajszűrő elõtt, azt ki kell cserélni !!! (Pl: olajhűtő, bizonyos esetekben karter- és kartergáz leválasztó egység. ) Az olajszűrő nem szűri az olaj száz százalékát!
Át kell vizsgálni és tisztítani minden alkatrészt ami fel vagy be szerelésre kerül a motorba vagy azzal kapcsolatos és befolyásolhatja annak élettartalmát. Pl. Lendkerék, légszûrõház,vízcsövek stb.
Sajnos sokszor visszateszik a leszerelt alkatrészt úgy ahogy leszerelték.
Ellenőrizzük még a főtengely jeladótárcsa állapotát a karter felszerelése előtt!
3.Indítás
Nem győzöm hangsúlyozni, hogy a motor olajcsatornáit nem szabad önindítózással feltölteni !!!!!!!!!!!!!
Minden esetben a rendszert egy külön pumpával előre fel kel tölteni, hogy az olajnyomás rögtön az első motorfordulatok után létre jöjjön (mint egy olajcserénél).
Forrás: Kolbenschmidt: Felújított motorok feltöltése nyomóolajjal (pdf)
Az olajnyomást hidegen és üzemi hőfokon, egy külön órával ellenőrizni kell!
Sajnos ki kell térjek rá, hogy az új szűrők használata elengedhetetlen!
A vízhőfokot szintén ellenőrizni kell, hogy képet kapjunk a hűtőrendszer működéséről. Szükség szerint itt is egy külön mérőeszközzel.
Nem járatjuk a motort fél napig a műhely udvaron, majd átadjuk hogy kész !
Kolbenschmidt: Üresjáratban végzett motorbejáratás következtében fellépő károsodások (pdf)
Menni kell vele min. 20-50 km-t, meg kell győződni, hogy minden rendszere rendben működik, majd visszaállni a műhelybe és újra átvizsgálni. Mindig előfordul egy kis szivárgás itt vagy ott, dörzsölődés stb.
4. Útmutatót adni a használónak a bejáratási és azutáni idõszakról.
Tájékoztatni az ideális váltási és üzemeltetési fordulatszámokról. A garanciaidő végéig a fokozott olajcserék a mi felügyeletünk alatt történjenek!
Az olajcserét javaslom:
1. 500-1000 km között,
2. +3000km után,
3. +5000km-nél,
majd normál használat mellett 10000 km -ként elvégezni.
Természetesen a 2-3. alkalommal elég csak olajszűrőt cserélni, de 10000 km-ként már kötelező az olajszűrő és levegőszűrő csere is.
Sajnos több esetben előfordult, hogy az addig jól működő és hibátlan motor az olajcsere után közvetlenül lecsapágyasodott. Olyan olajcsere után, amit természetesen nem a garanciát vállaló szakképzett szerelõ végzett.
5. Az üzemeltető
Az első pár száz km-t lehetőleg sík terepen, folyamatosan, minimum terheléssel, de nem battyogva megtenni. (Hatvanról nem ötödikben kezdünk gyorsítani.) Lényeges az ideális fordulat használata .
Fokozottan figyelemmel kísérni az üzemelési feladatokat. Ha bármi probléma felmerül, azonnal leállítani. Nem tovább autózni, csak kibírja alapon.
Betartani a fokozott olajcsere- és egyéb szervíz tevékenységeket. A levegőszűrő cseréje ugyan olyan fontos, némely esetekben még fontosabb, mint az olajszűrőé !!!!!!Értem ez alatt, hogy van aki folyamatosan földúton jár.
Sajnos a forgalomban lévő olajok között, a kósza hírek szerint sok a hamisítvány. Így ne sajnáljuk a pénzt megbízható helyről vásárolt, inkább drágább-, az előírásoknak megfelelő olajra.
Köszönöm a figyelmet!
Néha fel kell eleveníteni az alapokat is, hogy mindenki nevessen a végén.Jó munkát és egészséget mindenkinek !
Ha tudok segítek! Ha eszedbe jutott valami lényeges írd meg!
Bejó László
Frissítés:
Novoth Tibi javaslatára: a motorvezérlőből töröljük az eltárolt hibákat inditás előtt.
Kanyik Antal javaslatára: részletezzem az olajcserék javasolt idõpontjait és az olaszűrő csere fontosságát. Ezt fentebb meg is tettem. Valamint térjek ki a ma nem divatos 1-2 perces bemelegítés jelentõsségére.
Hát igen, sokan kinyomott kuplunggal indítanak és egyből indulnak is. Ez borzasztóan káros! Lehetőleg ne kinyomott kuplunggal járassuk kicsit indulás elõtt a motort.
De figyelem van olyan ország, ahol tiltják az álló helyzetben történő motor melegítést és komoly bírságra számíthat az ember. Szerencsére Magyarországon még nem!
Köszönöm !